Zorgbeleid
We zetten sterk in op het PROCES VAN HANDELINGSPLANNING.
We gaan daarom op zoek naar antwoorden op de volgende vragen om ons onderwijsaanbod en leeraanpak doordacht en toekomstgericht uit te voeren:
1. Wat is de beginsituatie en hebben we een brede beeldvorming van elk kind en van elke klasgroep?
2. Welke zorgvraag of nood heeft elk kind, heeft de klas als groep en heeft de leerkracht als begeleider van deze klasgroep?
3. Welke doelen stellen we voorop om na te streven voor elk kind en voor de klasgroep?
3. Hoe en via welke strategie kunnen we deze doelen bereiken en ervoor zorgen dat elk kind en elke klasgroep veilig kan leren en evolueren op maat?
4. Hoe betrekken we onze kinderen actief bij de leeractiviteiten en motiveren we hen om steeds nieuwe uitdagingen aan te gaan?
5. Hoe volgen we de leerevolutie van elk kind op zodat we accuraat kunnen bijsturen waar nodig : proces en product?
De antwoorden van bovenstaande vragen zullen bepalen in welke klasgroep uw kind terecht komt. Op het einde van elk schooljaar zal het zorgteam van elke afdeling beslissen welke klasgroep voor welk kind nodig is in het volgende schooljaar .
We houden bij het vormen van klasgroepen rekening met :
* de specifieke zorgnoden of nodige begeleiding tijdens het leerproces
* de te behalen leerdoelen en bijhorende leersnelheid
* het sociaal emotioneel en relationeel leren
* het zelfsturend leerniveau en de zelfredzaamheid
Elk type of elke afdeling heeft zijn zeer specifiek werking en strategie die aangepast is aan de specifiek onderwijsbehoeften van deze doelgroep en het individuele kind.
Intern in onze school werken we ook geïntegreerd waar het kan. Een kind kan in eender welk type terecht komen als dit de afdeling is die onderwijskundig het dichtst aanleunt bij de leer-en zorgnoden van deze kleuter of leerling. Ongeacht het Type attest van het kind zelf.
Zorgcontinuüm
We gaan voor inclusie en integratie waar het mogelijk is. Daarom is het ontzettend van belang hoe onze kinderen gestimuleerd worden en multidisciplinair begeleid worden door onze klasleerkrachten = basiszorg in de klas:
- Specifieke onderwijsbehoeften staan steeds centraal
- Aandacht voor afstemming en wisselwerking individu-klasgroep
- De leerkrachtenstijl en actieve aanpak doet ertoe en maakt het verschil
- Stimulatie van positieve, constructieve en inclusieve samenwerking binnen de klasgroep
- Handelen en lesactiviteit is steeds doelgericht
- Werkwijze is systematisch en transparant zoals omschreven in het handelingsplan van kind en groep
Waar de groep, voor welke reden dan ook, het leren van een kind beperkt, zullen we multidisciplinair met het zorgteam bespreken welke verhoogde zorg of welke aanpassingen, al dan niet tijdelijk of blijvend, nodig zijn om de leerevolutie weer op gang te brengen . Met steeds voor ogen houdend om, wanneer het kan, terug over te stappen naar een stevige basiszorg (met of zonder aangepaste maatregelen) in de klas/groep.
Deze verhoogde begeleiding kan zowel in de klas gebeuren door de klasleerkracht zelf als, ism ondersteuningsleerkrachten of paramedici in of uit de klasgroep = verhoogde zorg fase 1 of fase 2
Wanneer een leerling nood heeft aan begeleiding en een aanbod waar de school geen verdere ondersteuning of zorg op maat meer kan bieden en het huidige zorgtraject niet meer toereikend is, kunnen we in fase 3 beroep doen op een doorverwijzing of orientering naar oa scholen BUO, centra met niet-schoolgaande dagbestedingen, scholen BAO, scholen SEO etc.