IMG schoolvisie
Onze school is een …
♦ WARME
♦ VEILIGE
♦ INSPIRERENDE
♦ UITDAGENDE
… leef- en leeromgeving
die doelgerichte bakens uitzet, voor elke lerende. We streven naar een optimale ontplooiing, rekening houdend met ieders ontwikkelingsmogelijkheden en ieders specifieke zorgnoden.
We geven onze kinderen professioneel overwogen en doelgerichte stevige fundamenten mee voor de toekomst. Dit om hen zo sterk mogelijk te maken om zelfstandig en samen met anderen, de veranderende en voor hen complexe maatschappij te trotseren.
Als een warm en sterk individu klaar voor de toekomst!
Nieuwe Autoriteit- Geweldloos Verzet
Elke leerkracht binnen ons team heeft aandacht voor de grondhouding van de Nieuwe Autoriteit, Geweldloos Verzet (NAGV).
Dit doen we door bewust na te denken over ons eigen handelen, de samenwerking en over de relatie met uw kind als opvoeder en vooral als leraar in de brede zin van het woord.
- Transparant: Een open en professionele communicatie. We maken onze school, onze klas, onze gezamenlijke taal, onze verwachtingen duidelijk en transparant. Zodat iedereen binnen onze school weet wat kan, niet kan en waarom. We blijven waakzaam over een respectvolle en verbindende communicatie zodat het voor iedereen fijn samen leven en samen leren wordt.
- Aanwezig: We zijn als team en ouders zichtbaar en verantwoordelijk. We zijn er voor uw kind. We zorgen voor nabijheid en veiligheid . We voelen ons ten allen tijde verantwoordelijk gedurende de schoolopdracht.
- Steunnetwerk: We staan er als team voor elkaar. Ook voor ouders willen we een schouder aanbieden waar nodig. We zijn er voor elkaar in fijne tijden maar ook wanneer het moeilijk gaat. We proberen een warme steun te zijn voor ouders, leerlingen en collega’s.
- Relatie: Onvoorwaardelijke acceptatie van ieders persoon. Een eerlijke en open vertrouwensrelatie is belangrijk om te functioneren als mens en vooral te kunnen ontwikkelen als kind. We willen een warm team zijn waarin we ieders verhaal willen horen en vooral een verschil willen maken.
- Zelfcontrole: Smeed het ijzer als het koud is! We hebben enkel controle over ons eigen handelen als volwassene (als team en als ouders). Ook met onze leerlingen gaan we bewust al vroeg aan de slag met weerbaarheid en zelfcontrole. We brengen hen in balans, geven hen de nodige basisrust en maken hen sociaal sterk. Worden ze sociaal emotioneel uit evenwicht gebracht, nemen we warm over en leren we zichzelf te reguleren en te beheersen. Onvoorwaardelijk.
Probleemoplossend reageren en verbinding maken om escalatie te vermijden is een moeilijke maar waardevolle leerschool .